Een elektrische fatbike ziet er natuurlijk heel robuust uit, maar zelf een fatbike kan kapot gaan na verloop van tijd. Daarom is het belangrijk om je fatbike zo goed mogelijk te onderhouden. Maar wat nou als er dan toch iets kapot gaat? Dan wil je natuurlijk dat je fatbike zo snel mogelijk weer gerepareerd is. Dit kun je gemakkelijk doen door je Fatbike voor reparatie aan te bieden. Door je Fatbike te laten repareren kun je er snel weer mee de weg op. Maar waar doe je dat eigenlijk en waar moet je op letten? In dit artikel lees je er alles over. Lees dus snel verder!
Als er iets kapot is gegaan aan je fatbike dan wil je natuurlijk dat je fatbike zo snel mogelijk weer werkt. Toch kan het nog best lastig zijn om een bedrijf te vinden die je fatbike snel weer kan opknappen. Een fatbike is namelijk niet hetzelfde als een normale fiets. Als het alleen gaat om een lekke band, dan kun je bij de meeste fietsenmakers nog wel terecht. Maar als er iets met de motor, of de accu is, dan heb je al snel een specialist nodig. In de meeste gevallen doe je er het beste aan om terug te gaan naar de plek waar je de fatbike hebt gekocht. De meeste aanbieders van fatbikes hebben ook een eigen reparatieservice of werken samen met een specialist.
Als je je fatbike nog niet zo lang hebt, is de kans groot dat jouw fatbike nog onder de fabrieksgarantie valt. Het is dan belangrijk om te weten dat je zelf niet gaat klussen aan je fatbike, maar eerst overlegt waar je dat het beste kunt laten doen. Ga je namelijk zelf sleutelen aan je fatbike? Dan vervalt vaak automatisch de fabrieksgarantie.
Soms heb je ook recht op een bepaalde periode waarin reparaties gratis worden uitgevoerd. Dit geldt dan meestal wel alleen voor de elektrische onderdelen van je fatbike zoals de accu en de motor. Hoeveel garantie jij hebt op je fatbike zou je zelf even moeten bekijken. Dat verschilt namelijk per aanbieder, maar meestal ligt de garantieperiode tussen de één en twee jaar.
Fatbikes in Nederland worden steeds populairder. Dat zien verzekeraars in Nederland ook. Daarom bieden steeds meer verzekeraars ook fatbike verzekeringen aan. In sommige gevallen ben je alleen maar verzekerd tegen schade of diefstal van je fatbike. Maar in sommige gevallen dekt de verzekering ook reparaties aan je fatbike als je bijvoorbeeld een ongeluk hebt gehad of als je slachtoffer bent geworden van vandalisme. Dat is vooral prettig als je bijvoorbeeld schade hebt aan je accu of motor door een ongeval. Die reparaties kunnen behoorlijk prijzig zijn. Hoeveel premie je moet betalen voor een fatbike verzekering hangt af van de waarde van je fiets en natuurlijk ook de dekking die je kiest. Gemiddeld kost een fatbike verzekering tussen de 10 en 25 euro per maand.
Bij fatbikes zijn er een paar onderdelen die vaker kapotgaan dan bij normale fietsen. Dit komt vooral doordat de elektrische onderdelen meer slijtage ondervinden door het hogere gewicht en de snelheid van de fiets. Zo hebben de banden het vaak zwaar te verduren, zeker als je vaak over onverharde wegen of paden rijdt. Een lekke band is dan ook één van de meest voorkomende problemen.
De accu is een ander onderdeel dat na verloop van tijd minder goed kan presteren. Een accu verliest na een paar jaar aan kracht, waardoor je minder ver kunt fietsen op een volle lading. Dit is normaal en hoort bij het gebruik van elektrische fietsen, maar het kan ook sneller gebeuren als je de accu niet goed onderhoudt.
De motor van de fatbike kan ook kapotgaan, bijvoorbeeld door slijtage of een defect onderdeel. Dit merk je vaak aan een vreemd geluid tijdens het rijden of als de fiets opeens minder kracht heeft. In dat geval is het slim om je fatbike direct te laten repareren, zodat je voorkomt dat het probleem erger wordt. Kijk hier voor tips over het zelf uitvoeren van kleine reparaties, zoals het vervangen van banden of kettingen.
Als je fatbike al wat ouder is, is het soms niet meer de moeite waard om de fatbike te laten repareren. Dan kun je er ook voor kiezen om een nieuwe fatbike te kopen. In veel gevallen kun je dan je oude fatbike inruilen en krijg je korting op de nieuwe fatbike.